För dig som driver en nattklubb så är det så klart väldigt viktigt att hålla klubben hygienisk och fräsch för såväl gäster som dina anställda. Om möjligt är det ännu viktigare att göra så under pandemin för att undvika smittspridning. Det finns några bra saker att ha i åtanke, så gör du din nattklubb till en bättre miljö för alla.

För att säkerställa att klubben är en trygg miljö som inte bidrar till smittspridning, måste du se till att din personal har det skydd som de behöver. Det rekommenderas att du köper in engångshandskar för olika ändamål, som personal använder såväl i köket som i baren, och även när de noggrant städar efter gästerna vid deras bord och vid toaletten. Se även till att alla dina anställda har tillgång till munskydd och att de bär dem hela tiden på korrekt vis. Handdesinfektion är också viktigt att ha på plats och att låta såväl anställda som gäster ha tillgång till.

Det ska du tänka på för att klara av en inspektion

Inspektioner kan komma att utföras av miljöförvaltningen, och om klubben inte blir godkänd av inspektören så kan du bli tvingad att stänga ned den. Detta kan ske när som helst utan förvarning, ibland som följd av tips från allmänheten, så du behöver se till att hålla det hygieniskt hela tiden.

  • Förhindra trängsel bland gästerna. Gäster måste serveras vid sina bord och får inte tillåtas att stå och dricka på grund av smittorisken. Om gäster står tillsammans med andra gäster som inte ingår i deras egna sällskap måste en väktare se till att gruppen bryter upp.
  • Ta inte in fler gäster än ni har rätt till, för att undvika trängsel. Du måste också se till att du kan undvika köbildning på vägen in till klubben.
  • Se till att din personal har koll på vad som gäller, så att de kan informera gästerna om alla aktuella regler. Ha även uppe skyltning med informationen så att gästerna kan läsa det, och låt väktare eskortera gäster ut som vägrar följa reglerna – de utgör inte bara en risk för sig själva, utan också för alla i deras omgivning.